Система роботи


Загальновизнаним є той факт, що майбутнє будь-якої держави визначається тим, яка в ній буде створена система освіти. Вирішального значення для економічної ефективності і конкурентоспроможності країни, забезпечення її інтелектуального потенціалу і власного місця в сучасному світі набувають наукові, технічні знання, високі моральні якості особистості, її творчий потенціал, ініціатива, відчуття нового, здатність адаптуватися до умов, що швидко змінюються. Ці вимоги суспільства до особистості викликані тим, що сьогодні за наявності досконалої техніки і високих технологій, їх високоефективне використання можливе лише за наявності працівників з вказаними якостями.

Все частіше звучать переконання, що ключ до майбутнього, до розвязання сучасних проблем людства, до розвитку суспільства лежить в освіченості всього населення і у постійному підвищенні рівня його освіти (принцип безперервного навчання). Ущемлення права на освіту і її належну якість призведуть до інтелектуальної і культурної деградації, що несумісне з розвитком суспільства.

Аналіз процесів функціонування освітньої системи в усьому світі й зокрема в Україні засвідчив необхідність пошуку і формулювання нової сучасної парадигми освіти. Це не повинно звестися до розширення обсягу змісту навчальних дисциплін або терміну навчання. Мова має йти про принципово нову мету освіти, яка полягає в досягненні нових рівнів освіченості окремої особистості і суспільства в цілому. 

Вимоги сучасного суспільства до загальноосвітньої школи з однієї сторони, i інтереси особистості, що розвивається, з іншої, викликають необхідність нового підходу до розвитку творчих здібностей учнів на уроках будь – якої дисципліни. Особливу актуальність набуває зараз проблема формування самостійності мислення учнів, спроможності отримувати, аналізувати інформацію і приймати адекватні рішення, використовувати в практичній діяльності нові інформаційні технології. У звязку з цим особлива роль відводиться і шкільному курсу математики.

Вивчення математики - нелегка праця, але математика виховує розсудливість, гнучкість розуму, логічність думки і здатність прогнозувати певні ситуації наперед, а це дуже потрібно кожному з нас у ринкових умовах.

Проблема підвищення рівня знань з математики нині особливо актуальна. Недоліки системи шкільної освіти, соціальні умови призвели до того, що більшість школярів почали просто уникати цей предмет. Одні вважають, що він їм не під силу, інші - що знання з математики не знадобляться у житті. Завдання вчителя - переконати кожного учня в тому, що навіть мінімальний рівень математичних знань піднімає його на більш високий рівень людського спілкування.

Ідея, над якою я працюю уже тривалий час – «Розвиток творчих здібностей школярів на уроках математики» і, на мою думку, одним з важливих засобів розвитку математичних здібностей є розв'язування нестандартних задач. Як правило, кожна з таких задач потребує особливого підходу при її розв'язуванні, знаходження якого вимагає від учня інтенсивної розумової праці. Основним при цьому є вміння дитини орієнтуватись в незвичних умовах, опановувати себе і правильно використовувати вже набуті знання і навики.

Потяг до математики і математичні здібності виявляються в досить ранньому віці. Необхідно систематично і вміло розвивати ці здібності. Шлях до математичної науки пролягає не через заучування математичних правил, а через свідоме осмислення математичних фактів і глибоке розуміння логіки математичних доведень. У виробленні цих якостей з молодшого шкільного віку важливу роль відіграє розв'язування нестандартних задач, для знаходження відповіді в яких потрібні не тільки шкільні знання, а й винахідливість, вміння логічно міркувати.

Введення тематичного оцінювання знань внесло корективи у ставлення багатьох школярів до навчання. Більшість учнів вважає, що зможе підготуватися до контрольної роботи безпосередньо перед нею. Це негативно впливає на щоденну підготовку до уроків, особливо з математики. Як можна здобувати практичні навички розв'язування задач і вправ, не оволодівши теорією? Тому в 7-11 класах практикую проведення теоретичних заліків, які йдуть відразу після вивчення певного обсягу теоретичного матеріалу, рекомендую діткам вести власні записнички, в які вносити не тільки правила, формули і теореми, а й приклади розв’язання типових завдань, які можна використати як основу для виконання ряду інших вправ

В 5-6 класах практикую перевірку вивчення теоретичних знань математичними диктантами. Це своєрідна діагностика рівня навченості школярів. Питання диктанту добираю так, щоб охопити всю вивчену тему і підготувати учнів до практичного застосування знань.

Під час дистанційного навчання перевірити знання учнів з теоретичного матеріалу, чесно кажучи, не легко. Але хто шукає, той обов’язково знаходить. Дуже виручає у цьому плані онлайн школа нового покоління МійКлас (https://miyklas.com.ua/). Тут є все: теоретичні уроки, тести та завдання, які створені професійними педагогами. І дуже великий плюс у тому, що оцінки за виконання тестових завдань надходять автоматично на електронну пошту вчителя.

Для того, щоб учням було легше розв'язувати певного типу задачі, в усіх класах практикую використання алгоритмів. Застосування алгоритмів дає можливість закріпити розв'язування задач певного типу (набути навички). При розв'язуванні вправ підбираю диференційовані завдання.

Але у будь-якому класі завжди намагаюся показати діткам, що математика – це легко, зрозуміло і класно… Відмічу, що цьому дуже почали сприяти і шкільні підручники, в яких перед вивченням тієї чи іншої теми, автори описують суспільні галузі, в яких знання з математики не просто можуть пригодитися, а є життєво необхідними. Тобто уже з 9, скажімо, класу дитина зосереджується на вивченні предмету, бо, як виявилося, він їй потрібен для вступу у ВУЗ.

Математика перестає бути сухою і незрозумілою для більшості учнів, вона адаптується до сучасних вимог самого життя і продовжує посідати законний трон, адже вона – цариця всіх наук.


Немає коментарів:

Дописати коментар